Search for dissertations about: "friktion"

Showing result 1 - 5 of 45 swedish dissertations containing the word friktion.

  1. 1. Fysik som lärområde i förskolan. Möjligheter för barns begynnande lärande

    Author : Jonna Larsson; Göteborgs universitet; []
    Keywords : SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; lärande; fysik; friktion; ljud;

    Abstract : Licentiatuppsatsen handlar om fysik som lärområde i förskolan där barns vardagserfarenheter liksom lärares arbete är centralt. Syftet med studien är att studera barns möjligheter för begynnande lärande kring friktion respektive ljud. READ MORE

  2. 2. Biolubricants and Biolubrication

    Author : Min Wang; Andra Dėdinaitė; Per Claesson; Esben Thormann; Holmberg Krister; KTH; []
    Keywords : NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Hyaluronan; Phospholipid; Lubricin; Cartilage Oligomeric Matrix Protein; COMP; Adsorption; Surface Force; Friction; Biolubrication; Boundary Lubrication; Load Bearing Capacity; Synergistic Effects; DLS; QCM-D; AFM.; Hyaluronan; Fosfolipid; Lubricin; Cartilage Oligomeric Matrix Protein; COMP; Adsorption; Ytkraft; Friktion; Biologisk smörjning; Gränsskiktssmörjning; Lastbärande förmåga; Synergieffekter; DLS; QCM-D; AFM.; Kemi; Chemistry;

    Abstract : The main objective of this thesis work was to gain understanding of the principles of biolubrication, focusing on synergistic effects between biolubricants. To this end surface force and friction measurements were carried out by means of Atomic Force Microscopy, using hydrophilic and hydrophobic model surfaces in salt solutions of high ionic strength (≈ 150 mM) in presence of different biolubricants. READ MORE

  3. 3. Ionic lubricants : Molecular features and surface protection mechanisms

    Author : Bulat Munavirov; Sergei Glavatskih; Istvan Furo; Rob Dwyer-Joyce; KTH; []
    Keywords : TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; ionic liquid; lubrication technology; tribology; boundary lubrication; tribofilm; friction; wear; physico-chemical interaction; diffusion NMR; jonisk vätska; smörjteknik; tribologi; gränsskiktssmörjning; tribofilm; friktion; slitage; fysikalisk-kemisk interaktion; NMR diffusometri; Machine Design; Maskinkonstruktion;

    Abstract : In this thesis ionic liquids (ILs) are investigated as prospective candidates for lubrication. Three custom synthesized phosphonium orthoborate type ILs were extensively studied from the prospective of molecular structuring both in bulk and at the interface and from the prospective of their lubricating performance as neat lubricants and as additives in oils. READ MORE

  4. 4. Friction in threaded fasteners : Influence of materials and tooling

    Author : Mayank Kumar; Sergei Glavatskih; Erik Persson; Ellen Bergseth; Ian Sherrington; Robert Wood; KTH; []
    Keywords : TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Friction; Coating; Surface topography; Tightening speed; Additive manufacturing; Tightening condition; Assembly tool; Material; Friktion; Ytbehandling; Yttopografi; Åtdragningshastighet; Additiv tillverkning; Åtdragningsförhållanden; Monteringsverktyg; Material; Machine Design; Maskinkonstruktion;

    Abstract : Threaded fasteners represent the most common type of machine element, with a unique function that facilitates ease of assembly and disassembly. This ease of disassembly allows machine parts to be reused, refurbished, and recycled. READ MORE

  5. 5. Road Surface and Tyre Interaction : Functional Properties affecting Road Dust Load Dynamics and Storage

    Author : Joacim Lundberg; Sigurdur Erlingsson; Mats Gustafsson; Xavier Querol; KTH; []
    Keywords : TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Road dust; Road abrasion wear; Studded tyre abrasion wear; Texture; Emissions; Abrasion wear model; NORTRIP; PM10; Particles; Stone Mastic Asphalt – SMA; Porous Pavements; Double Layered Porous Asphalt Concrete – DLPAC; Road traffic noise; Rolling Resistance; Friction; Holistic; Function; Functional properties; Functional demands; Temporal variation; Spatial variation; Vägdamm; Vägslitage; Dubbdäcksslitage; Textur; Emissioner; Slitagemodell; NORTRIP; PM10; Partiklar; Asfaltsbetong; stenrik - ABS; Dränerande beläggning; Dubbeldränerande beläggning; Buller; Rullmotstånd; Friktion; Holistisk; Funktion; Funktionskrav; Tidsvariation; Rumsvariation; Byggvetenskap; Civil and Architectural Engineering; Building Materials; Byggnadsmaterial;

    Abstract : Luftburna partiklar (PM) är ett problem för människans hälsa, där flertalet samband mellan negativa hälsoeffekter finns mellan luftföroreningar finns, bland annat för respiratoriska sjukdomar, lungcancer och kardiovaskulära sjukdomar med flera. I länder där dubbdäck används, till exempel Sverige, Finland och Norge, och sandning av vägar och gator genomförs vintertid för att säkerställa god friktion kommer en betydande andel av partiklarna från vägslitage och nedkrossning av sand vilket bidrar till PM10. READ MORE