Corporate Social Responsibility Practice in the Mining Industry

University dissertation from Luleå tekniska universitet

Abstract: Corporate Social Responsibility (CSR) eller företagens sociala ansvar som man säger på svenska har diskuterats i alla tider men på 1990-talet kritiserades multinationella företags verksamheter i utvecklingsländer något som resulterade i nya och tuffare krav från samhället. Forskning inom CSR har ökat succesivt men forskare vill se mer studier kring CSR i praktiken istället för på policy-nivå. I denna avhandling definieras CSR i praktiken som den ”pågående, regelbundna och dagliga verksamheten i en organisation". Det är allmänt accepterat att utvinningsindustrin har kommit längst i att praktisera CSR och att CSR är speciellt viktigt för gruvsektorn. Forskningssyftet var därför att utforska hur utvinningsindustrin generellt och gruvindustrin i synnerhet praktiserar CSR. En omfattande litteraturstudie gav en översiktlig bild över hur CSR praktiseras i utvinningsindustrin och två fallstudier gav djupare kunskap kring hur CSR praktiseras i gruvindustrin. Standarden ISO 26000 har konsekvent används som ramverk genom hela forskningsprocessen. Båda fallstudierna gav information om hur CSR praktiseras i gruvindustrin och intressanta likheter har identifierats. Båda fallföretagen har ett omfattande ramverk av CSR policys. De har också standardiserade ledningssystem i enlighet med OHSAS 18001 för arbetsmiljö och ISO 14001 för miljö för att uppfylla lagkrav. När ledningssystemsstandarder som ISO 14001, OHSAS 18001 och ISO 50001 för energi har implementerats så uppfylls också kraven för samma område i ISO 26000. Det finns alltså ett överlapp mellan innehållet i ISO 26000 och andra systemstandarder. Det strukturerade sättet att arbeta mot ständiga förbättringar saknas för huvudområdena; samhällsengagemang och utveckling samt goda verksamhetsmetoder. Det är också inom dessa områden som majoriteten av de potentiella förbättringsområdena för att öka CSR prestandan har identifierats. Stakeholder management är en viktig del inom CSR-teorin. Om samtliga huvudområden skulle integreras i ett gemensamt ledningssystem för hållbarhet, och det strukturerande sättet att arbeta mot ständiga förbättringar skulle införas, så skulle systemet kunna utgöra basen för stakeholder management. Studien har identifierat två intressanta områden för fortsatt forskning; stakeholder management i relation till standardiserade ledningssystem och samhällsengagemang och utveckling.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.