Visualization and Simulation Technology in Healthcare - From a technology-centered to a human-centered perspective

Abstract: Popular Abstract in Swedish I ett väderälskande land som Sverige finns det väl ingen som inte är bekant med den väderkarta som ger oss information om hur prognosen för den närmaste tiden ser ut? Många av oss tittar dagligen på väderrapporten och låter den hjälpa oss att bestämma om vi ska cykla eller ta bussen, sätta på grillen eller laga mat i ugnen. Genom enkla visualiseringar i form av sol, regn och moln kan vi alla ta till oss information som i grunden är oerhört komplex och baserad på avancerade matematiska datasimuleringar. Väderkartan är ett exempel på hur visualiserings‐ och simuleringsteknik kan användas för att förmedla komplex eller abstrakt information på ett sätt som var och en kan ta till sig. Med fokus på arbetsmiljöer inom sjukvården utforskar denna avhandling hur just visualiserings‐ och simuleringsteknik kan vara ett verktyg för utbildning, planering och förändring. Sjukvården är en intressant miljö då den ständigt genomgår förändringar på olika nivå och står inför stora utmaningar i och med en växande äldre befolkning och en ökad andel människor som lever med allvarliga sjukdomar. Visualiserings‐ och simuleringsteknik kan vara ett hjälpmedel i förändrings‐ och effektiviseringsprocesser i denna miljö genom att bidra med nya sätt att fortbilda personal och sprida information, samt som ett hjälpmedel att planera framtida förändringar på ett hållbart och resurseffektivt sätt. De tre empiriska fallen som avhandlingen är baserad på handlar om 1) träning och planering av höftledsoperationer, 2) övning av beslutsfattande kring utvalda situationer inom intensivvård, samt om 3) planering av nya lokaler för en barnklinik. En viktig del i arbetet har varit delaktighet, dvs. hur denna teknik också kan stödja att personalen blir delaktig i processerna, oavsett om det handlar om nya verktyg för fortbildning eller utformning av den fysiska miljön. Huvuddelen av arbetet har utförts inom ramen för ett forskningsprojekt där metoder för att arbeta med delaktighet varit centralt. Avhandlingen vill också lyfta diskussionen om hur fokus i utvecklingen av visualiserings‐ och simuleringsteknik kan skiftas från det nu rådande teknikcentrerade perspektivet till ett människocentrerat perspektiv där användarnas behov och kontext är centrum för vilken teknik som utvecklas och tillämpas. Denna diskussion bygger på erfarenheter från de empiriska studierna samt en litteraturöversikt om hur dessa perspektiv behandlas i utvecklingen av visualiserings‐ och simuleringsbaserade verktyg för utbildning inom sjukvården. Så med samma principer som används för att göra den avancerade väderdatan tillgänglig för var och en av oss kan visualiserings‐ och simuleringsteknik användas som ett verktyg för utbildning, planering och förändring där personal och andra intressenter kan bli en delaktig part i utvecklingen.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)