Different Images of Science - A study of how science is constituted in exhibitions

Abstract: Inom science och technology centre (STC)-rörelsen finns det uttalade mål och ambitioner att öka allmänhetens intresse och förståelse för naturvetenskap. Samtidigt ifrågasätter många forskare de val som görs vad gäller utställningarnas innehåll och hävdar att det är vanligt att en alltför produktorienterad syn på naturvetenskap presenteras. Men vilka bilder och aspekter av naturvetenskap möter besökarna på STCs? Hur resonerar personalen på STCs kring det naturvetenskapliga innehållet i utställningar? Vilka idéer kring besökarnas lärnade uttrycker personal på STCs och vilka konsekvenser får det då nya utställningar planeras och konstrueras? Och på vilka sätt påverkar sponsorer utställningarnas innehåll och design? Syftet med denna avhandling är att undersöka vilka antaganden och faktorer som påverkar utställningars slutliga innehåll och utformning. Detta syfte belyses från olika perspektiv och presenteras i fyra olika artiklar samt i olika kapitel i kappan. I en första fas tillfrågades personal på nordiska STCs att överväga i vilken utsträckning de tyckte att de visade olika aspekter av naturvetenskap. Resultaten visar att utställningarna tenderar att visa en oproblematisk och endimensionell bild av naturvetenskap som riskerar att endast fokusera nyttan av naturvetenskap. För att undersöka vilka faktorer och antaganden som påverkar hur naturvetenskap konstitueras, innefattade en andra fas intervjuer av 17 personer som arbetar med att planera och ta fram nya utställningar. Vidare omfattade en tredje fas av datainsamling deltagande observation och fokusgruppsintervju. Resultaten indikerar att personalens förståelse kring ”the nature of science” eller naturvetenskapens natur inte har någon avgörande betydelse för vilka aspekter av naturvetenskap man väljer att visa. När det gäller personalens föreställningar om besökarnas lärande verkar detta kunna påverka deras val av naturvetenskapliga aspekter. Resultaten implicerar att personalen tenderar att använda endast en erfarenhetsbaserad ansats till besökarnas lärande och använder sig inte av kunskaper från fältet om lärande och informella miljöer eller naturvetenskaplig didaktik. Vidare visar resultaten att sponsorer kan påverka utställningars innehåll och utformning både direkt och indirekt. Det betyder att sponsorer kan ha explicita krav vad gäller innehållet, men också att personalen resonerar kring vad de tror att sponsorerna ska tycka när de planerar och skapar nya utställningar.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)