Ambivalent Friendship : Anglican Conflict Handling and Education for Peace in Jerusalem 1920-1948

University dissertation from Department of History, Lund university

Abstract: Popular Abstract in Swedish Denna avhandling fokuserar en religiös aktör i det civila samhället under en konfliktfylld tid. Judiska, muslimska och kristna barn studerade tillsammans i anglikanska missionsskolor under den brittiska mandattiden i Palestina. Jerusalem var då etniskt och religiöst delat. Det anglikanska utbildningsprojektet var en del av den Anglikanska kyrkans försök att främja konflikthantering och fred i Palestina. Avhandlingen analyserar värderingarna och de praktiska målen bakom dessa utbildningsförsök. En av studenterna var den unge Edward W. Said. I avhandlingen används hans teoribildning kring ?Orientalism? för att kritiskt utvärdera de generella diskurserna inom den Anglikanska kyrkan samt de specifika aktiviteterna i de anglikanska skolorna. Boken handlar även om Saids egen lärandemiljö, den första grundstenen i hans personliga och vetenskapliga utveckling. Var de anglikanska skolorna endast ett instrument för brittisk utbildning och imperialism eller erbjöd de även något annat i denna specifika mångkulturella miljö? Källmaterialet som analysen bygger på inkluderar rapporter, brev och artiklar som skrevs både av de anglikanska biskoparna i Jerusalem samt av de brittiska lärarna i Jerusalem. Dessa arbetade för två anglikanska missionsföreningar: Jerusalem and East Mission och Church Ministry among Jews. Även material utifrån används såsom artiklar från lokalpressen och den brittiska administrationens rapporter. Två tolkningslinjer används: den ena fokuserar de anglikanska diskurserna och aktiviteterna som en del av västerländsk orientalism i vilken den brittiska religiösa och politiska överlägsenheten ses som självklar; den andra tar de anglikanska försöken att vara en tredje part som värnar om fred och interreligiös dialog i det civila samhället på allvar. I sammanfattningen tar jag fasta på den ambivalens som jag finner i diskurserna men även vikten av ett ?rum mittemellan? för att undvika ett ?vi mot dom? tänkande. Här lyfter jag särskilt fram begreppet ?vänskap? som de anglikanska representanterna i Palestina använde dels som ett sätt att legitimera asymmetriska maktrelationer, dels som en koppling till öppenhet och ansvar gentemot den Andre.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)