Challenging the traditional manufacturing objectives : Designing manufacturing systems for both product manufacturing and value production

Abstract: Utformandet av nya tillverkningssystem och fabriker är ett komplext arbete med många intressenter. I grund och botten är det en värdekedja som är i fokus, dvs tillverkningen av en lönsam produkt. Denna värdekedja styr utvecklingsprojekten och kraven som ställs på tillverkningssystemet kretsar runt kostnad, produktkvalitet och önskad tillverkningsvolym. Dessa krav fokuserar på den betalande kunden, vilket kan vara företagets viktigaste intressent. Utöver den betalande kunden finns det dock många andra intressenter som inte beaktas i någon större utsträckning vid kravställandet av nya tillverkningssystem. Enskilda goda exempel går att finna där exempelvis storskalig tillverkning av en produkt till lägsta kostnad inte är det primära målet. Fokus ligger i stället på andra värdekedjor som skapar mervärde för nya intressenter till tillverkningssystemet. Denna forskning har i avsikt att utforska vilka intressenter som finns till ett tillverkningssystem, och vilket mervärde som det går att leverera till dessa. Frågor som ställs är vilka externa intressenter som finns, vilka interna intressenter som finns, vilket mervärde kan tillverkningssystemet leverera till dessa och hur kan man beakta dessa i utvecklingsprojekten av nya tillverkningssystem? En mer utforskande samhällsvetenskaplig metod har använts, där inspiration tagits från etnografiska och kvalitativa metoder. De nio åren som doktorandprojektet pågått har en långvarig, djup datainsamling och analys möjliggjorts. Forskningen har resulterat i ett teoretiskt ramverk runt ett mer holistiskt synsätt på tillverkningssystemets värdekedjor. Den betalande kundens värdekedja kvarstår som primär, men kompletterats med nya externa och interna intressenter. Enskilda goda exempel har identifierats i olika industrier som används för att exemplifiera applicerbarheten i praktiken. Forskningen adresserar även utmaningar i att förändra dagens arbetssätt. Den starka kulturen på kundfokus samt beslutsprocesser som är ekonomiskt dominerande, är två aspekter som befäster dagens arbetssätt. Med ett mer strategiskt fokus, inkluderande kravställning samt ledningens öppenhet för en bredare beslutsgrund, skapas förutsättningar att utforma tillverkningssystem som skapar större mervärde för flera.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)