Developmental Perspectives on Transfer in Third Language Acquisition

Abstract: Popular Abstract in Swedish Hur lär vi oss ett nytt språk och hur påverkas språkinlärningen av de språk vi kan sedan tidigare? Syftet med denna avhandling är att undersöka hur utvecklingsstadier i inlärningen av ordformer och ordföljd i ett språk påverkas av tidigare inlärda språk (s.k. transfer). Avhandlingen undersöker dels transfer av modersmålet (L1) och dels transfer av andra tidigare förvärvade språk (L2) när vi lär oss ytterligare ett språk (L3). Avhandlingen syftar till att sammanföra två forskningslinjer vars huvudsakliga forskningsfokus; transfer och utvecklingsstadier ofta har definierats som ömsesidigt uteslutande och som studerats inom separata forskningstraditioner. I studien administrerades fem olika uppgifter (eliciterad imitation, kommunikationsuppgift, bild-baserat berättande, intervju och enkät) till elever som hade svenska som modersmål, engelska som andraspråk och som lärde sig tyska som sitt tredje språk. Resultaten tyder på att eleverna följer allmänna utvecklingsstadier i inlärningen av både ordföljd och ordformer. Dessa stadier verkar inte påverkas även om det finns samma ordföljd eller ordformer i L1 eller L2 som i L3. Även om inläraren är medveten om likheter mellan språken verkar han eller hon inte kunna tillgodogöra sig dessa förrän han eller hon är utvecklingsmässigt redo. Slutsatsen är att utvecklingsstadier begränsar transfer från L1 eller L2 till L3. Först när inläraren är utvecklingsmässigt redo överförs strukturer från L1 eller L2 till L3.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.