Product-service systems: Panacea or myth?

University dissertation from IIIEE, Lund University

Abstract: Popular Abstract in Swedish Dagens storskaliga tillverkning baseras på varor med relativt kort livstid och lågt pris. Vinsterna för tillverkarna kommer från den stora mängden sålda varor. Det finns dock inom många industribranscher krympande vinstmarginaler och många företag söker därför efter nya källor för att uppnå bättre rörelseresultat. Även miljöfrågorna är en utmaning för industrin. Växande miljöproblem leder till krav på att miljöpåverkan från varorna minskas och att producenternas ansvar för de tillverkade varorna ökas. Å andra sidan äger dagens konsumenter ett växande antal varor som används förhållandevis sällan. Privatpersoner fortsätter ofta att använda samma varor även när nya mer effektiva modeller dyker upp, eftersom de inte ständigt kan köpa nya saker. Eftersom priserna är högre kan man många gånger inte heller köpa de mest miljöanpassade alternativen, även om dessa ofta även har ergonomiska och kvalitetsfördelar. Denna avhandling studerar möjligheterna för att utveckla ett nytt så kallat produktservice-system, som i motsats till överlåtelse av den materiella varan fokuserar försäljning av funktionen (funktionsförsäljning). Det förväntas att ett sådant system kan leda till avsevärda miljöförbättringar över varans livscykel. Avhandlingen samlar in erfarenheter från företag som redan använder funktionsförsäljning som affärsmodell samt undersöker drivkrafter och hinder för en vidareutveckling av den nya affärsmodellen. Dessutom studeras de politiska styrmedel och samhällsinstitutioner, som kan stödja sådana mer hållbara produktions- och konsumtionsmönster. Avhandlingen bygger på en fallstudie av två varor (gräsklippare och borrmaskiner) för vilka scenarier för funktionsförsäljning utvecklas. Scenarierna bygger på ett förändrat ägandeförhållande för varan (i stil med bilpooler) och visar att detta påverkar storleken och hastigheten för materialflödena i samhället. Intressenter i och kring leverantörskedjan utvärderar scenarierna ur miljömässig och ekonomisk synvinkel. I avhandlingen diskuteras samhälliga och företagsrelaterade faktorer som påverkar miljöprofilen för ett produktservice-system. Avslutningsvis dras slutsatsen att produktservice-system har en intressant miljöpotential, som dock beror på systemets uppbyggnad såväl som på det sociokulturella sammanhanget. Avhandlingen ger förhoppningsvis svenskt näringsliv unik kunskap kring funktionsförsäljning, som även kan utnyttjas i ett större sammanhang och främja framväxten av nya företag.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.