Driving under the Influence Strategic Trade Policy and Market Integration in the European Car Industry

University dissertation from Almqvist & Wiksell International

Abstract: Popular Abstract in Swedish Statlig intervention i ekonomin har, med varierande form och intensitet, varit ett allestädes närvarande fenomen i historien som haft genomgripande betydelse för handel, välfärd, internationella relationer och politiskt och ekonomiskt tänkande. Denna avhandling ger en omfattande analys av politiska ingrepp i den europeiska bilindustrin. Den skildrar politikens utveckling, processer, karaktär och innehåll samt presenterar historien mot en bakgrund av förändrade ekonomiska realiteter och tilltagande europeisk marknadsintegration. Avhandlingen behandlar i huvudsak de tre decennierna mellan åren 1970 och 2000 och fångar på så vis upp en mångfald av politiska handlingslinjer; från den aktiva industripolitik som bedrevs av vissa europeiska länder till de åtgärder som genomfördes av EU-kommissionen för att, åtminstone i princip, anpassa bilindustrin till den inre marknaden. Avhandlingen presenterar också en uppskattning av effekten av industripolitiken genom att mäta avvikelsen från Lagen om ett pris, d v s prisspridning. Med hjälp av en nyskapad uppsättning paneldata jämförs bilpriser på fyra största europeiska marknaderna (Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien) med en referensmarknad (Nederländerna). Analysen visar att prisspridningen var mest utpräglad under den period som kännetecknades av industripolitisk aktivism medan skapandet av den inre marknaden följdes av priskonvergens. Skattningarna visar också att protektionistiska åtgärder ledde till relativa prisökningar på de berörda marknaderna och allmän prisdivergens, medan avskaffande av handelshinder följdes av relativa prissänkningar och allmän priskonvergens.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)