Higher Education for Girls in North American College Fiction 1886-1912

University dissertation from Gunilla Lindgren, HUSA, Kristianstad University, 291 88 Kristianstad, Sweden

Abstract: Popular Abstract in Swedish Från 1865 och framåt öppnades i nordöstra U.S.A ett antal college där unga kvinnor kunde avlägga en icke yrkesinriktad akademisk examen. Efter några decennier använde några som utexaminerats från dessa institutioner sina erfarenheter i populära berättelser om studenter på college. Avhandlingen visar hur denna utbildning presenteras i skönlitterär form. Fokus ligger på fyra romaner, varav Jean Webster's Pappa Långben är den mest kända. Kvinnors inträde i den akademiska utbildningen betraktades med stor skepsis. En del av avhandlingen visar hur de dåtida farhågor som uttrycktes i artiklar och böcker behandlas i denna specifika skönlitteratur. Den andra delen rör hur akademisk utbildning och den karaktärsdaning som den sk 'liberal-arts' utbildningen allmänt anses befordra kommer till uttryck i berättelserna. Tennyson's långa dikt, The Princess, innehåller argument för och emot kvinnors intellektuella utbildning. Denna text bildar utgångspunkt för mina analyser av college-romanerna. Som avslutning framhålles hur Jean Webster lyckades balansera de motsatta uppfattningarna i sina romaner, Pappa Långben och Kära Fiende.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.