Innovation Diffusion in the Construction Sector

University dissertation from Division of Construction Management, Lund Institute of Technology

Abstract: Innovation är ryggraden i en fungerande marknadsekonomi. Det är genom innovationer som nationer, industrisektorer och företag konkurrerar. Det sker mycket både internationellt och nationellt som påverkar den svenska byggsektorn, vilket både ställer krav och skapar möjlighet för sektorn att förändras. Forskning kring innovationer i byggandet har mött ett ökat intresse de senaste decennierna. Forskning om innovationsprocesser i byggsektorn har hitintills fokuserat på att förbättra utvecklingen av innovationer, så som nya produkter, processer eller tjänster. Det finns ett behov av att även utvärdera möjligheter och hinder för att nå en bättre spridning av innovationer i byggsektorn, vilket inte gjorts i någon större utsträckning tidigare. Det övergripande syftet med detta arbete är att öka kunskapen kring de faktorer som ger lyckad utveckling, implementering och spridning av innovationer i byggsektorn. Mer specifikt, forskningsprojektet syftar till att skapa en förståelse för användbarheten i etablerade innovationsteorier men också visa på svagheter med dessa modeller, speciellt i förhållande till spridning. Syftet är också att skapa en gemensam förståelse bland intressenterna i innovationsprocessen.

En konceptuell modell utvecklades för att förbättra den nuvarande situationen och för att hitta metoder till ökad spriding av innovationer i byggsektorn och överbrygga svårigheten att använda existerande, traditionell innovations- och spridningsteori. Modellen testades med resultaten från ett antal artiklar. Slutsatsen är att aktiviteter i linje med den konceptuella modellen ökar sannolikheten för lyckad spridning. Systematiska svagheter i innovationsprocessen upptäcktes. Verktyg som de som formulerar och fastställer policyn, innovationsmäklare (innovation brokers) och utvecklingschefer kan använda för att öka förståelsen har också hittats. Forskningen visar att vertikal och horisontal kommunikation i leverantörskedjan är viktigt så att spridning blir en norm och därmed en integrerad del i byggandet. I det sammanhanget är ?causal loop diagrams?

ett verktyg som kan användas för att utvärdera vilka typer av organisationer, med vilka kommunikation är nödvändigt för en specifik innovation. I de fall det är svårt att uppnå tillfredställande kommunikation med berörda organisationer kan innovationsmäklare fungera som en mellanhand.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.