Spirit of Christ Inculturated- A Theological Theme Implicit in Shusaku Endo's Literary Works

University dissertation from Centre for Theology and Religious Studies, Lund University

Abstract: Popular Abstract in Swedish Shusaku Endo (1923-1960) är en romersk-katolsk, japansk romanförfattare. Från 1950-1953 studerade han fransk litteratur I Lyon, Frankrike. När han återvänt från Lyon, började Endo en karriär som författare. Hans tidiga verk omfattar bl a White Men, Yellow Men (1954) Wonderful Fool (1959), The Women in the Bible (1960),Foreign Studies (1965). Denna studie analyserar hans arbeten från ett perspektiv av kristen inkulturation i Japan. Centrala arbeten såsom Silence (1966),The Samurai (1980) och Deep River (1996) tolkas från en teologisk synvinkel som exempel på inkulturation. Detta är ett centralt tema i hans litteratur och dess karaktär tolkas i japansk social och religiös kontext, såväl som i ett globalt perspektiv. Genom teoretiska ramverk från Kiyoko Takeda Cho och Stephan Bevans identifierar denna studie hans inkulturation som grundläggande antropologisk. Hans erkännande av japanska apostater som genuina kristna gör det berättigat att se Shusaku Endos inkulturation som en “apostattyp” enligt Takedas terminologi. Denna studie illustrerar författarens teocentriska kristendomstolkning och hans religiösa pluralism mot en bakgrund av japansk religiositet. Denna vändning ses också i ett vidare sammanhang av nutida internationalisering och globalisering. Denna studie identifierar en central roll for koshinto – ett traditionelt japansk ethos – i Endos tankar om inkulturation. Hans förändring från ett kritiskt förhållningssätt till en positiv acceptans av koshintotraditionen förklarar delvis hans förändring från en pessimistisk attityd till kristen inkulturation under hans tidiga år till ett växande teocentriskt och pneumatiskt intresse under senare år.

  This dissertation MIGHT be available in PDF-format. Check this page to see if it is available for download.