Bargaining and Communication in Games

Abstract: Popular Abstract in Swedish Idén om att företag försöker koordinera sina handlingar för att försöka förhindra rivalitet mellan dem har en lång historia inom nationalekonomin och den har undersökts relativt grundligt. Trots detta är många frågor fortfarande obesvarade och den här avhandlingen ämnar försöka besvara några av dessa. Avhandlingen kan delas in i två relaterade delar. För det första, även om företag har möjlighet att träffas så har dom oftast olika åsikter om hur konkurrensen ska minskas och hur vinsterna ska delas. Följaktligen kan detta potentiellt leda till en tidskrävande förhandlingsprocess där företag ger bud och motbud till varandra för att försöka nå enighet. Företagens tidspreferenser borde vara viktiga determinanter i denna process. Kapitel 2 i denna avhandling studerar vilket avtal företag nås i en sådan miljö och det visas att tidspreferenserna har en icke-trivial påverkan på avtalen. För det andra, kommunikation är ett lämpligt hjälpmedel för att bilda karteller men att tillåta kommunikation kan introducera nya komplexiteter som kan avgränsa mängden av möjliga avtal. Mer specifikt kan kommunikation, i en miljö där företag möts regelbundet, locka företag till att försöka omförhandla sig ur de straff som är nödvändiga för att upprätthålla karteller. Kapitel 3 till 5 undersöker hur kommunikation påverkar möjligheten till kartellbildning i en upprepad miljö. Bland annat visas att kommunikation spelar en viktig roll och kan försvåra kartellbildningar. Det sista kapitlet i denna avhandling behåller fokus på kommunikation men betraktar situationer där företag endast möts en gång. Mer specifikt fokuserar kapitel 6 på kommunikation i marknadsinträdessituationer med eller utan underliggande koordinationsprinciper. Kapitlet visar att kommunikation substantiellt ökar koordination när underliggande koordinationsprinciper saknas och att detta skadar konsumentvälfärden.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)