Swedish student-athletes’ within-career transitions

Abstract: Syftet med föreliggande forskningsprojekt var att undersöka upplevelser av karriärövergångar hos elitidrottande studenter, på högsta nationella nivå, som strävar efter att etablera sig även på internationellt högsta nivå inom sin idrott, samtidigt som de börjar studera vid universitet/högskola och så småningom tillägnar sig en examen. Semistrukturerade intervjuer användes för att kartlägga och undersöka de elitidrottande studenternas upplevelser. De kategorier som identifierades genom tematisk innehållsanalys var upplevda förändringar i övergången, karriärstöd, resurser för att anpassa sig till den nya nivån i idrotten, upplevd tillfredsställelse med situationen, strategier för att anpassa sig till den nya nivån i idrotten, upplevda förändringar under en dubbel karriär (studier och idrott), upplevelsen av att kombinera studier, idrott och ett “vanligt” liv, och strategier för att hantera detsamma. De elitidrottande studenterna lyfte fram kontinuerligt karriärstöd, interpersonligt stöd och betonade behovet av att utveckla coping strategier som stresshantering och time- management. Åtgärder för att underlätta framgångsrika karriärövergångar för elitidrottande studenter diskuteras.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)