Health Promotion Intervention in Mental Health Services

University dissertation from Department of Health Sciences, Lund University

Abstract: Popular Abstract in Swedish Syftet med denna avhandling var att definiera och utveckla begreppet hälsofrämjande i psykiatrisk vård samt att utveckla ett frågeformulär som syftar till att mäta patientens upplevelser av hälsofrämjande interventioner i psykiatrisk vård. Deltagarna bestod av 12 patienter i studie I och 12 sjuksköterskor i studie II samt 135 patienter i studie III och IV, alla deltagare hade erfarenhet av psykiatrisk vård. Data insamlades med hjälp av intervjuer och frågeformulär. De frågeformulär som användes var hälsofrämjande interventioner (HPIQ), hjälpande allians (HAS), klientens tillfredställelse med vården (CSQ), empowerment samt psykiatriska symtom (HSCL-25). Data analyserades med både kvalitativa och statistiska analysmetoder. Avhandlingen startade med två kvalitativa studier som fokuserade på hur hälsoprocesser främjas i psykiatrisk omvårdnad. Den första studien visade att patientens hälsa främjas genom interaktion, uppmärksamhet, utveckling och värdighet. Den andra studien visade att sjuksköterskor främjar hälsa genom närvaro, maktbalans och hälsofokus i deras omvårdnadshandlingar. Baserat på resultaten från studie I och II fokuserade studie III och IV utveckla ett reliabilitets- och validitetstestat frågeformulär, Hälsofrämjande Interventioner (HPIQ). Analysen i studie III visade att frågeformuläret bestod av fyra faktorer: allians, empowerment, utbildningsstöd och praktiskt stöd, där 19 frågor inkluderades som förklarade 62 % av variansen. Resultatet från studie IV visade att HPIQ hade positivt samband med hjälpande allians, patientens tillfredställelse med vård och med empowerment. Det tydligaste sambandet som framkom var mellan upplevelsen av hälsofrämjande interventioner (HPIQ) och hjälpande allians. Resultatet utifrån denna avhandling bidrar till en ny förståelse av hälsofrämjande interventioner i psykiatrisk vård.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)