Evidence, Expertise and 'Other' Knowledge : Governing Welfare Collaboration

Abstract: I den här avhandlingen studeras styrning av välfärdssamverkan, med focus på betydelsen av kunskap i styrning. I offentlig verksamhet – och i välfärd i synnerhet – är samverkan mellan myndigheter, kommunala förvaltningar och välfärdsprofessionella ett återkommande sätt att hantera olika problem som de traditionella offentliga institutionerna anses oförmögna att lösa. Genom att studera ett specifikt fall av välfärdssamverkan, med fokus på barn och unga, är syftet med den här avhandlingen att utforska hur samverkan styrs. Med en explorativ ansats – baserad på etnografisk metodologi och en Foucauldiansk syn på styrning – fokuserar studien på styrningspraktiker bortom formella styrinstrument och relationer. Avhandlingen skildrar praktiker som styr genom olika typer av kunskap och för att beskriva den här formen av styrning används begreppet kunskapsregimer. Utifrån en fallstudie bestående av huvudsakligen observationer och intervjuer visas hur olika typer av kunskaper kommer till uttryck inom samverkan. Genom en regim baserad på expertkunskap involveras forskare – som utvärderare och föreläsare – för att delge sin vetenskapliga kunskap. Genom en regim baserad på standardiserad kunskap tillämpas icke-personbunden och universell kunskap, såsom evidensbaserade verktyg och managementmodeller. Genom en regim baserad på lokal kunskap så tillämpas icke-artikulerad kunskap som olika professionella grupper besitter – en kunskap som ofta framstår som avvikande gentemot mer etablerade kunskapstyper. Olika typer av kunskap styr välfärdssamverkan genom de praktiker där de gestaltas och kommer till uttryck. En viktig slutsats och argument i avhandlingen är att mångfalden av kunskap och relationerna mellan olika typer av kunskap behöver beaktas i studier av välfärdssamverkan och inom offentlig sektor mer generellt. Studien visar hur olika kunskapsregimer existerar samtidigt och att olika kunskapstyper förekommer sida vid sida inom en och samma organisation och även inom samma samverkansprojekt. Genom att beskriva och analysera betydelsen av kunskap i styrningen av välfärdssamverkan innebär studien ett bidrag till forskning om välfärd och hur välfärden organiseras och styrs. Avhandlingen är också ett bidrag till forskning om relationen mellan kunskap och politik och betydelsen av kunskap i offentlig förvaltning i bred bemärkelse.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE DISSERTATION. (in PDF format)